Náš imunitný systém sa v jesennom a zimnom období musí častejšie popasovať či už s nádchou alebo inými nepríjemnejším ochoreniami. Účinnosť imunity každého z nás závisí nielen od genetiky, ale aj od životného štýlu.

Prinášame vám niekoľko tipov, ako udržať svoju imunitu vo forme. Imunitný systém má pre človeka nepostrádateľnú funkciu – dokáže rozpoznať vlastné a cudzie štruktúry. Vlastné toleruje, cudzie naopak likviduje. Odborníci nazývajú túto schopnosť imunologickým dohľadom. „Ak bojuje náš imunitný systém s baktériami alebo vírusmi, sprievodným javom bývajú horúčky, hnisavé zápaly alebo hnačky. Ide o normálny proces, ktorý obyčajne vedie k posilneniu imunity. Po prekonaní však môže byť imunita krátkodobo alebo dlhodobo porušená,“ popisuje MUDr. Alena Kotzigová, imunoalergologička.

Na oslabení imunity sa podieľa i súčasný životný štýl – nesprávna výživa a životospráva, nedostatok spánku, nedostatok pohybu, dlhodobo pôsobiaci stres, konfliktné situácie, depresie, nadmerné a časté užívanie alkoholu, drog, nadmerné užívanie antibiotík, fajčenie, rôzne druhy žiarenia a znečistené životné prostredie. Oslabená imunita sa môže prejavovať celkovým pocitom únavy, bolesťami kĺbov, opakovanými bakteriálnymi, vírusovými a plesňovými ochoreniami, zhoršeným hojením rán, zníženým počtom bielych krviniek alebo zvýšenou vnímavosťou k nádorovým ochoreniam.

Ako teda možno zvýšiť imunitu? Skúste nasledovné tipy:

Správna výživa

Správna výživa veľmi ovplyvňuje stav imunitného systému. V tomto období dbajte preto na dostatok ovocia a zeleniny bohatej najmä na selén, zinok, magnézium a vitamín C – dodať si ich môžete aj v doplnkoch výživy. Na jeseň nezabúdajte ani na dodržiavanie pitného režimu. Kým je teplo, doprajte si ovocné šťavy, v zime zasa bylinkové čaje.

Relax a pohyb

Stres, najmä dlhodobý, znižuje imunitu. Preto je po pracovnom dni veľmi dôležité vedieť zrelaxovať. Forma je na každom z nás, dôležité je odreagovať sa a prísť na iné myšlienky. Ideálnou kombináciou je relax formou športu. V jesennom období sú ideálne prechádzky na čerstvom vzduchu v prírode, jazda na bicykli, či plaváreň. Pravidelný šport výrazne zvyšuje výkonnosť imunity

Otužovanie

Odolnosť organizmu možno zvýšiť otužovaním. Vaše telo tak hravejšie zvládne prechody z vykúrených miestností do chladného počasia a naopak. Ideálne je v prípade možnosti pravidelné saunovanie raz týždenne. Ak vám nevychádza čas, skúste sa pri každom sprchovaní striedavo opláchnuť horúcou a studenou sprchou.

Jesenná imunitná kúra

V prechodnom jesennom období je vhodná aj „imunitná kúra“ v podobe voľnopredajných doplnkov výživy. „Preparáty ľahko dostupné v lekárňach sa odporúčajú na prevenciu bežných nachladnutí a na posilnenie imunity u pacientov s miernymi infekciami. K tým najznámejším patria najmä výťažky z echinacey alebo beta-glukán, ktorý je obsiahnutý aj v hlive ustricovej,“ uvádza MUDr. Alena Kotzigová, imunoalergologička.

Zvýšenie účinku beta-glukánu je možné dosiahnuť použitím ďalších troch látok aktivujúcich imunitný systém – bioflavonoidy , vitamín C a zinok. Táto kombinácia vitamínov je vhodná nielen na aktiváciu imunity v jesennom období, ale aj ako podpora pri alergiách a rôznych ochoreniach počas celého roka, v období dospievania a rastu, či pri zvýšenej fyzickej a psychickej záťaži.

Money and Credit cards Policy

prerodicov.sk supports and endorses monetary policy to know your client. We accept credit cards, but first read the review on the site https://ccreviews.to. Fake IDs are not allowed and can only be bought on idgod. prerodicov.sk team.